Conceptrecord · Platform of dienst
Beweringen: eFact
- Platform of dienst
- in productie
- België (federaal/interfederaal)
- Facturatie en verzekerbaarheid
- Financiering
- Regelgeving
Atlas-ID efact · 38 beweringen · 21 bronnen
· Laatst geverifieerd 30-09-2026
· Release 2026.10.05-1
eFact is de asynchrone MyCareNet-dienst waarmee zorgverleners en instellingen hun facturatiebestanden in derdebetalersregeling naar de verzekeringsinstellingen sturen. De bestanden volgen de structuur van de RIZIV-facturatie-instructies; de stroom gebruikt de berichten 920000 (facturatiebestand), 931000 (ontvangstbewijs), 920999, 920098 en 920099 (weigering en fouten) en 920900 (afrekening). Voor artsen en tandartsen is elektronische facturatie verplicht sinds 1 september 2025 (eFact bij derdebetaler, eAttest zonder), voor kinesitherapeuten vanaf 1 januari 2027. De ziekenhuisvariant staat op een aparte pagina.
Hieronder staan de beweringen waarop de pagina over eFact steunt: korte, eigen geformuleerde feiten, elk met de bron en de vindplaats waar je ze kan nagaan. Lees het artikel · Zo werkt de Atlas.
Beweringen 38 beweringen
| Bewering | Soort | Bron | Vindplaats | Peildatum |
|---|---|---|---|---|
| eFact is de MyCareNet-dienst voor elektronische facturatie in derdebetalersregeling tussen huisarts of arts-specialist en ziekenfondsen. Hij verstuurt facturen en ontvangt de antwoorden daarop. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Facturatie - artsen (NIC) — Nationaal Intermutualistisch College (NIC) SRC-bc2d611908 | sectie 'Bijzonderheden' | 30-09-2026 |
| In de derdebetalersregeling verzenden zorgverleners en instellingen elektronische facturatiegegevens via MyCareNet naar de verzekeringsinstellingen. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Instructies voor de elektronische facturatie in derdebetalersregeling — RIZIV SRC-3babf96e86 | inleiding | 27-09-2026 |
| Sinds 1 september 2025 moeten artsen en tandartsen hun ambulante verstrekkingen elektronisch factureren aan de ziekenfondsen (eFact bij derdebetaler, eAttest zonder derdebetaler). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Médecins et dentistes : Facturer électroniquement devient obligatoire ce 1er septembre 2025 — INAMI SRC-1e921de3e4 | nieuwsbericht | 26-09-2026 |
| Volgens het NIC baseert de ziekenhuissector zich voor het verzenden van de facturatie via MyCareNet op de standaardversie van de facturatie, maar met verschillen (onder meer segment 100, beschreven in het NIC-document 'principes-en-algemeenheden' V01r09). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | NIC - Ziekenhuizen - Doorsturen facturatie — Nationaal Intermutualistisch College (NIC) SRC-0d78224f1c | sectie 'Bijzonderheden' | 29-09-2026 |
| Het elektronische facturatiebestand heeft dezelfde detailstructuur als in de RIZIV-facturatie-instructies. De verzending over het netwerk vervangt magnetische dragers en papieren begeleidingsborderellen. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Inleiding facturatiedienst (NIC) — Nationaal Intermutualistisch College (NIC) SRC-c6655babb7 | sectie 'Beschrijving' | 30-09-2026 |
| Bij facturatie in derdebetaler via eFact betaalt het ziekenfonds de kinesitherapeut binnen twee weken na ontvangst van de gegevens. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | MyCareNet voor de kinesitherapeut — RIZIV SRC-008c5a749d | sectie 'Welke diensten kan u gebruiken als kinesitherapeut?' | 30-09-2026 |
| Het formaat van de elektronische facturatiebestanden wordt vastgelegd in de instructies die het Verzekeringscomité van de Dienst voor geneeskundige verzorging (RIZIV) vaststelt. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Instructions de facturation électronique en tiers payant — INAMI SRC-f9c49eb375 | sectie 'Comment remplir et transmettre' | 26-09-2026 |
| Elektronische facturatie via MyCareNet in derdebetalersregeling is verplicht voor onder meer ziekenhuizen, klinische laboratoria, artsen, tandartsen en thuisverpleegkundigen. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Instructions de facturation électronique en tiers payant — INAMI SRC-f9c49eb375 | inleiding | 26-09-2026 |
| Voor verpleegkundigen die de derdebetalersregeling toepassen, is facturatie via MyCareNet volgens de NIC-rollout een verplichte dienst (sinds 01/07/2013). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Rollout — Nationaal Intermutualistisch College SRC-efbea46ee4 | Rollout sector van de verpleegkundigen, Facturatie | 30-09-2026 |
| Sinds 1 mei 2018 moeten alle labo's voor klinische biologie hun facturatiegegevens in derdebetalersregeling via een elektronisch netwerk aan de verzekeringsinstellingen bezorgen (RIZIV-omzendbrief van 4 april 2018). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Omzendbrief aan de laboratoria van 4 april 2018 - elektronische facturatie — RIZIV; 04-04-2018 SRC-00e0f042e8 | p. 1 | 26-09-2026 |
| Voor medische huizen zijn facturatie, abonnement en Gegevens van het lid via MyCareNet volgens de NIC-rollout verplichte diensten sinds 1/10/2020. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Rollout — Nationaal Intermutualistisch College SRC-efbea46ee4 | Rollout sector van de medische huizen | 30-09-2026 |
| Het KB van 28 juni 2023 (artsen) bepaalt dat de elektronische gegevensoverdracht de facturatie van ambulante prestaties van artsen betreft, zowel binnen als buiten de derdebetalersregeling (dus eFact én eAttest). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Koninklijk besluit van 28 juni 2023 tot uitvoering van artikel 53, § 1, eerste, derde en vierde lid, van de GVU-wet (artsen) — FOD Justitie (Belgisch Staatsblad); 18-07-2023 SRC-1bedc5ef96 | art. 2, par. 2 | 30-09-2026 |
| Voor tandartsen geldt de verplichting sinds 1 september 2025 voor alle ambulante tandheelkundige verstrekkingen, zowel voor algemeen tandartsen als voor tandarts-specialisten. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Verplichte elektronische facturatie voor tandartsen — RIZIV SRC-ef0f33b893 | sectie 'Verplichte elektronische facturatie sinds september 2025' | 30-09-2026 |
| Vanaf 1 januari 2027 moeten kinesitherapeuten eFact, eAttest, eAgreement en Member Data gebruiken. Een volledige uitzondering geldt voor wie op 1 januari 2027 67 jaar of ouder is; daarnaast zijn er occasionele uitzonderingen (buiten de praktijk als het technisch onmogelijk is, of bij overmacht). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | MyCareNet voor de kinesitherapeut — RIZIV SRC-008c5a749d | sectie 'Verplichting vanaf 1 januari 2027' | 30-09-2026 |
| Voor apothekers, vroedvrouwen en kinesitherapeuten is elektronische facturatie via MyCareNet volgens de RIZIV-pagina mogelijk maar niet verplicht (voor kinesitherapeuten geldt de verplichting pas vanaf 1/1/2027). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Instructies voor de elektronische facturatie in derdebetalersregeling — RIZIV SRC-3babf96e86 | sectie 'Voor wie is de elektronische facturatie in derdebetalersregeling verplicht?' | 29-09-2026 |
| Via de MyCareNet-dienst Farmanet sturen tariferingsdiensten het facturatiebestand elektronisch en asynchroon naar de verzekeringsinstellingen (bericht 520000, met ontvangstbevestiging, foutbestanden en een afrekening 520900). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Farmanet — NIC / MyCareNet SRC-b0b036d8eb | Inleiding | 26-09-2026 |
| De software van zorgverleners moet drie diensten kunnen aanroepen: de MediPrima-raadpleging (dekking door een OCMW), de raadpleging van het MediPrima-tarief (enkel voor huisartsen) en de facturatie via MyCareNet. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | MediPrima | eHealth-platform — eHealth-platform SRC-d33c6b2dd8 | sectie 'Hoe gebruiken/integreren?' | 28-09-2026 |
| Volgens de NIC-rollout (update 24/02/2026) sturen 9.532 huisartsen facturatie via MyCareNet door. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Rollout — Nationaal Intermutualistisch College SRC-efbea46ee4 | Rollout sector van de artsen, Facturatie | 30-09-2026 |
| Volgens de NIC-rollout (update 24/02/2026) sturen 1.878 artsen-specialisten facturatie via MyCareNet door. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Rollout — Nationaal Intermutualistisch College SRC-efbea46ee4 | Rollout sector van de artsen, Facturatie | 30-09-2026 |
| Volgens de NIC-rollout (update 24/02/2026) zijn 1.660 tandartsen in productie voor facturatie via MyCareNet. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Rollout — Nationaal Intermutualistisch College SRC-efbea46ee4 | Rollout sector van de tandartsen, Facturatie | 30-09-2026 |
| Volgens de NIC-rollout (update 24/02/2026) zijn 289 vroedvrouwen in productie voor facturatie via MyCareNet. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Rollout — Nationaal Intermutualistisch College SRC-efbea46ee4 | Rollout sector van de vroedvrouwen, Facturatie | 30-09-2026 |
| Eind 2024 werd 94,35% van alle verstrekkingen van huisartsen elektronisch aangerekend (eFact of eAttest). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Verplichte elektronische facturatie voor artsen en tandartsen vanaf 1 september 2025 — RIZIV SRC-0fea6fa245 | persbericht, opsomming 'Eind 2024 ging het om' | 30-09-2026 |
| De uitwisseling van het facturatiebestand (bericht 920000, met één zending per bericht) verloopt asynchroon en in verschillende stappen. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Inleiding facturatiedienst (NIC) — Nationaal Intermutualistisch College (NIC) SRC-c6655babb7 | sectie 'Overdrachtsmethode - Asynchrone wijze' | 30-09-2026 |
| De eFact-stroom kent de berichten 920000 (facturatiebestand), 931000 (ontvangstbewijs), 920999 (weigering), 920098 (informatief foutbestand), 920099 (verwerping) en 920900 (afrekening en verwerpingen, eindfase). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Stroom facturatiedienst (NIC) — Nationaal Intermutualistisch College (NIC) SRC-129d7e55de | sectie 'Schema stroom' | 30-09-2026 |
| Bij een blokkerende fout, of als meer dan 5% van de records van de factuur fouten bevat, verwerpt de verzekeringsinstelling het volledige facturatiebestand met bericht 920099. Onder die drempel stuurt ze een informatief verwerpingsbestand (920098). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Inleiding facturatiedienst (NIC) — Nationaal Intermutualistisch College (NIC) SRC-c6655babb7 | sectie 'Overdrachtsmethode - Asynchrone wijze' | 30-09-2026 |
| Met eFact kunnen verstrekkingen later worden aangerekend. Per dag en per ziekenfonds mag maximaal één facturatiebestand worden aangeboden; de verzendtermijn is twee maanden, en bij overschrijding kan de Dienst voor administratieve controle een administratieve boete opleggen. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Verplichte elektronische facturatie voor artsen: veelgestelde vragen — RIZIV SRC-4a0021e26c | vraag 'Is het mogelijk om de elektronische facturatie later uit te voeren?' | 30-09-2026 |
| Aanvullend op eFact gebruiken artsen de raadpleging van de verzekerbaarheid en de raadpleging van de tarieven (die laatste enkel voor huisartsen). Elk softwarepakket krijgt per dienst een aparte MyCareNet-goedkeuring. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Facturatie - artsen (NIC) — Nationaal Intermutualistisch College (NIC) SRC-bc2d611908 | sectie 'Bijzonderheden' | 30-09-2026 |
| Om eFact/eAttest te gebruiken is het elektronisch inlezen van het identiteitsbewijs (nog) niet nodig; de verzekerbaarheid kan ook worden opgevraagd door het INSZ manueel in te typen. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Verplichte elektronische facturatie voor artsen: veelgestelde vragen — RIZIV SRC-4a0021e26c | vraag 'Ben ik verplicht om een identiteitskaart elektronisch in te lezen om te factureren via eFact/eAttest?' | 30-09-2026 |
| Wie elektronisch factureert (eFact of eAttest), moet de patiënt op het moment van de verstrekking een bewijsstuk geven, op papier of via eBox als de patiënt daarmee instemt. Papieren getuigschriften blijven nodig voor overmacht en technische problemen. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Verplichte elektronische facturatie voor artsen — RIZIV SRC-b1d722f64e | sectie 'Moet ik een bewijsstuk uitreiken?' | 30-09-2026 |
| De RIZIV-pagina over de verplichte elektronische facturatie voor artsen noemt als reglementering het koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 53, § 1, eerste, derde en vierde lid, van de GVU-wet. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Verplichte elektronische facturatie voor artsen — RIZIV SRC-b1d722f64e | sectie 'Meer informatie - Reglementering' | 30-09-2026 |
| Interpretatie: het KB van 28 juni 2023 (in werking op 1 september 2023) legt de datum van art. 53, § 1, derde lid, vast op 1 september 2023. Samen met de termijn van twee jaar van art. 53, § 1, vierde lid, verklaart dat de verplichting vanaf 1 september 2025. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | interpretatie | Koninklijk besluit van 28 juni 2023 tot uitvoering van artikel 53, § 1, eerste, derde en vierde lid, van de GVU-wet (artsen) — FOD Justitie (Belgisch Staatsblad); 18-07-2023 SRC-1bedc5ef96 | art. 2 en art. 3 | 30-09-2026 |
| Het KB van 28 juni 2023 over tandheelkundigen voorziet in dezelfde elektronische facturatie binnen en buiten de derdebetalersregeling. De volledige uitzondering geldt er voor tandheelkundigen die op 1 januari 2024 63 jaar waren. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Koninklijk besluit van 28 juni 2023 betreffende de elektronische facturatie en transparantie van tandheelkundigen — FOD Justitie (Belgisch Staatsblad); 18-07-2023 SRC-af9893ae1f | art. 2, par. 2 en 3 | 30-09-2026 |
| Na de overgangstermijn van twee jaar mag de gegevensoverdracht voor artsen nog uitzonderlijk op papier: buiten het kabinet als elektronische facturatie technisch onmogelijk is, bij overmacht, en voor artsen die op 1 januari 2023 67 jaar of ouder waren. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Koninklijk besluit van 28 juni 2023 tot uitvoering van artikel 53, § 1, eerste, derde en vierde lid, van de GVU-wet (artsen) — FOD Justitie (Belgisch Staatsblad); 18-07-2023 SRC-1bedc5ef96 | art. 2, par. 3 | 30-09-2026 |
| Sinds 1 september 2025 kan niet meer elektronisch gefactureerd worden met een derdebetalersnummer van een groepering met artsen en/of tandartsen (nummers 940 tot en met 946); per arts moet een facturatiebestand naar elke verzekeringsinstelling. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Verplichte elektronische facturatie voor artsen — RIZIV SRC-b1d722f64e | sectie 'Gevolgen voor groeperingen' | 30-09-2026 |
| De verplichting om vanaf 1 januari 2027 eAgreement, eFact, eAttest en Member Data te gebruiken, geldt niet voor kinesitherapeuten die in een ziekenhuis werken en via het centrale factureringssysteem van het ziekenhuis factureren. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | MyCareNet voor de kinesitherapeut — RIZIV SRC-008c5a749d | sectie 'Verplichting vanaf 1 januari 2027' | 29-09-2026 |
| De NIC-rollout (update 24/02/2026) vermeldt voor kinesitherapeuten eAgreement, eAttest en eFact als 'binnenkort in productie' via erkende software (6 pakketten voor eAgreement, 5 voor eAttest en 5 voor eFact). ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Rollout — Nationaal Intermutualistisch College SRC-efbea46ee4 | Rollout sector van de kinesitherapeuten | 30-09-2026 |
| Bij centrale inning in het ziekenhuis factureert de facturatiedienst elektronisch namens de arts. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Verplichte elektronische facturatie voor artsen: veelgestelde vragen — RIZIV SRC-4a0021e26c | Ik werk in een ziekenhuis met centrale inning | 27-09-2026 |
| Volgens de RIZIV-FAQ verbiedt geen enkele bepaling dat een ziekenhuis de elektronische facturatie uitvoert voor verstrekkingen van een arts in zijn praktijk buiten het ziekenhuis. Daarvoor zijn wel een schriftelijk mandaat, NIC-erkende software, informatie aan de patiënt en beperking van de toegang tot het medisch dossier nodig. ↩ Toon in de tekst Klopt niet? | feit | Verplichte elektronische facturatie voor artsen: veelgestelde vragen — RIZIV SRC-4a0021e26c | vraag 'Mogen artsen via de software van het ziekenhuis factureren voor hun privépraktijk?' | 30-09-2026 |